Flere veje til det sunde liv

Der er mange veje til at komme til det gode, sunde liv. Der er nemlig mange faktorer, der skal spille sammen, når den cocktail skal rystes.

Du skal sætte ind på flere fronter og gerne gøre de rigtige ting til dine nye, gode vaner. Det kan være en længere proces, men det vil være alle anstrengelserne værd.

En dag vil det ikke føles som sur pligt, men bare som dit dejlige liv.

Den sunde kost

Du kender selvfølgelig alle de gode kostråd. Og du følger sikkert også nogle af dem – måske drømmer du om at blive endnu mere skarp til det der med at overholde kostrådene?

Det er der råd for. Og de fleste råd ligger i dig selv, for du kender dem jo godt.

Det handler i grove træk om at spise mere af det rigtige og mindre af det forkerte. Uden at blive fanatiker.

Det rigtige er, som bekendt: Mere groft, mere grønt, mindre fedt, mindre sukker, mindre kød. Sov godt. Sværere er det ikke.

Det svære kan være, at du ikke altid er lige motiveret for at holde dig strengt til det. Og måske føler du dårlig samvittighed, når du ikke holder dig til det råd.

Det behøver du ikke. For lidt sukker og fedt skal du have. Det skal bare ikke være i store mængder.

Synes du, at du somme tider løber lidt surt i det, kan du finde god inspiration og gode kostråd, som guider dig og holder dig fast på, at du er på den rette sti kostmæssigt.

Den gode motion

Den næste gode vej, du kan gå ad i forhold til dit mål, er motionen.

Her kender du helt sikkert også alle de gode råd. Du ved, at du skal bevæge sig meget i løbet af dagen. Du skal helst få høj puls dagligt, og du skal decidere motionere flere gange om ugen.

Og det er ikke altid, at du er lige motiveret for det. For det er jo lettere at lade være.

Når de mere eller mindre gode undskyldninger for at blive hjemme i sofaen står i kø, så træk lige vejret og overvej, om det er en reel undskyldning eller bare dovenskab. Er det det sidste, så er det bare op af sofaen med dig!

På den måde kan du godt pace dig selv lidt – eller meget nogle gange – til at komme videre med din motion.

Træn ude eller hjemme

Er du bedst til at få motioneret, hvis du gør det sammen men andre, så må du afsted til træning. Foretrækker du at træne derhjemme, kan du gøre det ok. Skal det være effektivt nok, kan du anskaffe dig nogle kondi-maskiner, der kan sætte gang i kroppen og i hjerte-/karsystemet.

Hvis du for eksempel vælger at stille en crosstrainer op derhjemme, så har du alle tiders mulighed for at få trænet godt igennem, uden at du behøver at bevæge dig hen til træningscenteret. Du kan finde den bedste crosstrainer til dit behov i denne test.

Det er også fint at kombinere din træning, sådan at du nogle gange træner i centeret eller på holdet og andre gange derhjemme. Det er en glimrende og afvekslende form at køre efter.

I det hele taget er variation vigtigt. Du bør ikke træne alt for ensidigt, men hellere noget forskelligt for at din krop bliver trænet harmonisk.

Sæt gerne din træning i system, så du for eksempel træner det ene den ene ugedag og det andet en anden ugedag. På den dag sikres du, at du får trænet allround.

Få en god nattesøvn

Din nattesøvn er afgørende i forhold til, hvordan du klarer dagens mange krav. Har du sovet elendigt, så kan du bare ikke fungere optimalt næste dag.

Det er en forudsætning for, at du kan præstere det, du skal i løbet af dagen, at du har fået sovet godt. Din krop og dit sind har brug for denne restitution og totale hvile, som en god søvn kan give dig.

Sørg for at gå i seng i ordentlig tid i forhold til dit søvnbehov. Og gør det helst hver aften, også selv om det er weekend eller ferie. Din krop og dit hoved har bedst af den ret stramme regelmæssighed. Så fungerer dagene bedre, og din søvn bliver markant bedre.

Det er også afgørende, at du har en seng af en vis kvalitet at sove i. Desuden skal din dyne og pude og dit sengetøj også helst være godt og rent. Dit soveværelse skal være luftet ud, og temperaturen skal ikke være for høj. Så kan du simpelthen ikke gøre det meget bedre for dig selv og din søvn.

Får du sat ind på alle disse fronter, så vil du givetvis snart kunne mærke, at det har en gavnlig effekt i forhold til dit velbefindende. Kunsten er at være vedholdende, så du får indarbejdet alle de gode vaner. Så er der god chance for, at det holder på den længere bane.

Tilføj kommentar