Senge

Køb den bedste seng igennem Sengezonen

Vi bruger en stor del af vores liv på at sove, og derfor skal du have en seng, der passer til dig. Hos os finder du alt den information, som du har brug for, når du er på jagt efter den perfekte seng. Start med at vælge om, du søger efter en elevationsseng, sovesofa eller kontinentalseng. Har du endnu ikke besluttet dig, kan vi anbefale dig at læse om dem alle tre, da de alle har hver deres fordele.

Elevationssenge for maksimal komfort

Elevationsseng - En god nattesøvnDanskerne er blevet vilde med elevationssenge, og det er ikke uden grund. Den populære sengetype gør det muligt for dig at indstilles sengen på den måde, du ønsker, og det er lig med stor komfort

Nyd en bog inden nattesøvnen

Det er hyggeligt at læse bøger, og tidspunktet – lige inden du skal sove – er ideelt til at lade dig opsluge af et kapitel eller to. Desværre er det ikke altid lige behageligt at ligge på maven, når du skal læse, og ligger du på ryggen, bliver du hurtigt træt i armene. Her hjælper en elevationsseng, da du kan indstilles på den måde, der giver dig den bedste læseposition. Elevationssengen gør også livet behageligere for de mange, der godt kan lide at se en god film, mens de ligger under dynen.

Døjer du med smerter

Kvaliteten af din søvn er vigtigt for dit overskud til hverdagens gøremål, og derfor er det vigtigt, at du ligger behageligt. Mange har desværre problemer med smerter i eksempelvis nakke og ryg, hvilket ødelægger søvnen. En elevationsseng kan hjælpe dig, der har problemer med smerter med at ligge på den rette måde i forhold til dit behov. Sengene kan justeres nøje både i fodenden og ved hovedet. Du kan med andre ord justere til den position, hvor du er smertefri.

sovesofaSovesofaer både til dig og gæsten

Sovesofaer forbindes ofte med en dårlig soveoplevelse, men sådan behøver det ikke at være. Køber du en god en af slagsen, er komforten i top, og du vil hurtigt glemme alt om, at du sover på en sovesofa.

Du sparer plads

Blandt studerende er sovesofaen ofte et hit, fordi pladsen er mangelfuld. Mange har en etværelseslejlighed, og her er der sjældent plads til både seng og sofa. Sofaen kan let og hurtigt laves om til en seng og omvendt, så du uden besvær kan nyde godt af at have både en sofa og en seng på trods af de få m2.

Giv dine gæster en god søvn

Vi kender alle til at have vågnet uoplagte og med ondt i ryggen efter en nat hos familien eller vennerne. Med en sovesofa i god kvalitet til gæsteværelset giver du dine gæster en god nats søvn, når de sover hos dig, og det vil de sætte pris på.

Madrasser til alle ønsker

madrasserNogen kan lide en hård seng, mens andre kan lide en blød osv. Sandheden er, at der findes mindst lige så mange forskellige madrasser, som der findes præferencer og behov.

Mennesker er forskellige

Vi glemmer desværre ofte, at en god madras for nogen ikke er en god madras for alle. Vi mennesker er forskellige med vidt forskellige højder, vægt og kropstyper, og vi har derfor ikke brug for de samme madrastyper. Heldigvis er der masser af forskellige typer at vælge mellem – både med hensyn til madrasser og topmadrasser.

Derfor skal du have en god madras

Vi skal ikke undervurdere værdien af en god nattesøvn. Efter en dårlig søvn oplever mange at overskuddet mangler, og dagen føles derfor længere. Gode søvnvaner øger dit overskud og beskytter dig samtidigt mod en lang række livsstilssygdomme. Derfor er det vigtigt, at du vælger den rette madras, og du kan læse meget mere om, hvordan du gør det her på siden.

sengetøjSengetøj der matcher din stil

Hos os i Sengezonen giver vi dig overblikket over det, du skal huske på, når du køber nyt sengetøj. Sengetøj kommer i mange forskellige størrelser og materialer, og ikke mindst i mange forskellige stilarter.

Pryd dit soveværelse

Herhjemme går vi meget op i at indrette vores hjem, og derfor skal sengetøjet spille sammen med resten af din stil. Heldigvis kan du få sengetøj i alle farver og mønstre – det eneste du skal gøre er at vælge dem, der passer til dit soveværelse. Sjovt nok er sengetøj ofte endnu mere vigtigt for børn end for voksne. De elsker at pryde deres dyner med yndlingsfodboldholdet eller et prinsessetema, så husk på det hvis du vil forkæle dit barn.

Vi elsker dyner

DynerDu kender det. Vækkeuret ringer for fulde udblæsninger, men du kan ikke stå op. I hvert fald ikke lige med det samme – dynen er for tung og for dejlig. Vi elsker vores dyner, og derfor går vi meget op i at vælge en perfekt en af slagsen. Det får du hjælp til hos os.

Hvilken skal du vælge?

Svaret på det spørgsmål afhænger af dine egne præferencer og behov. Nogen har det varmt om natten og elsker derfor tynde dyner, mens andre er til at putte sig under en, der er stor og varm. Dyner kommer i mange forskellige materialer med forskellige fordele, og det kan være svært at danne sig et overblik over ens muligheder. Hos os giver vi dig alt det, du har brug for at vide, så du selv kan træffe det rigtige valg.

Gå efter god kvalitet

Du kommer til at bruge meget tid sammen med din dyne, og derfor bør du vælge en god en slagsen. Dyner kommer i mange forskellige prisklasser, og du behøver ikke købe en, der tømmer hele din tegnebog, men vi anbefaler, at du vælger en dyne, hvor kvaliteten er i top. Dette sikrer desuden også en længere levetid, hvilket sparer dig penge i den sidste ende.

søvnproblemerHvorfor kan jeg ikke sove?

Søvnproblemer bør tages alvorligt, da det kan påvirke dit humør og ødelægge din hverdag og dine relationer med dine nærmeste. Derudover ses der også en sammenhæng mellem dårlig søvn og en lang række alvorlige sygdomme som diabetes og kræft. Det første du bør gøre, når du har problemer med din søvn, er at finde årsagen bag, og vi vil her komme med tre af de hyppigste årsager til søvnløshed.

1: Du har smerter

En stor del af befolkningen lever i større eller mindre grad med smerter i deres hverdag. Nakke- og rygsmerter er to af de største syndere, og det skyldes ofte forkerte arbejdsstillinger.  Smerter kan være en stor årsag til dårlig søvn, da det kan være svært at finde en ordentligt liggeposition, hvor det ikke gør ondt. Har du smerter er det ekstra vigtigt med en ordentlig madras, og en elevationsseng vil også være behjælpelig, således du kan finde den rette position.

2: Du er stresset

Det er i de travle og stressede perioder, at du har allermest brug for din søvn, men desværre lykkes det ikke altid at få den nødvendige mængde i sådanne perioder. Mange ender endda med at blive stressede over at skulle sove, da de er bange for ikke at kunne falde i søvn. På denne måde bliver det desværre til en ond cirkel.

3: Din seng passer ikke til dig

En dårlig seng kan være årsag til søvnløse nætter, og du bør derfor altid sikrer dig, at du har en seng, der matcher dine behov. Gå aldrig på kompromis med kvaliteten for at opnå en mindre besparelse – det kan blive dyr i længen på søvnkontoen.

Der kan være mange grunde til at din søvn ikke er god nok. Du kan læse vores artikel om søvnproblemer, hvis du ikke kan falde i søvn om natten. Find også mange flere gode artikler på vores blog-side.

antal timer du skal soveHvor meget søvn skal jeg have?

Søvn er noget af det vigtigste for, at vi mennesker kan fungere og for vores sundhed. Hvor meget søvn, du har brug for, afhænger blandt andet af din alder, og desuden er det forskelligt fra person til person. De fleste eksperter anbefaler dog, at du sover omkring otte timer i døgnet, og det er derfor en god rettesnor at holde sig til.

Gode tips til at falde i søvn

Har du problemer med at falde i søvn om aftenen? Du er ikke alene, og vi giver nedenfor 3 tips, der hjælper dig med at nå destination drømmeland.

1: Læs en bog

Bøger er noget af det bedste i verden at koble af med. Når du læser, lukker du hverdagens stres og jag ude, og du kommer i et helt andet mindset. Derfor er det en god ide at tage en par kapitler i en god bog, inden du skal sove. Husk dog ikke at vælge en uhyggelig en af slagsen, da det kan have den modsatte effekt.

2: Tag en pause fra tv’et og mobilen

Undersøgelser viser, at lyset fra dine elektronikapparater har en negativ effekt på din søvn. Derfor kan du med fordel slukke for tv’et en times tid før, du skal i seng.

3: Tag et bad

Det er ekstra behageligt at lægge sig i sengen efter et dejligt varmt bad, og har du problemer med at falde i søvn, bør du gå efter størst mulig komfort.

Husk desuden på at der ikke sker noget ved en enkelt eller to dårlige nætter. Mange gør deres egne problemer værre ved at gå i panik over den manglende søvn, mens stræb efter at undgå dette.